Šeštadienis, 12 liepos, 2025
  • Tinklas
  • Reklama
  • Kontaktai
ARCHYVAS
ĮKELK PRANEŠIMĄ
Rina
  • PranešimaiP
VIDEO
No Result
View All Result
Rina.lt
No Result
View All Result

Ieškant švaresnio transporto, specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių: galime gaminti ir naudotis patys

RINA@ RINA
Trečiadienis, 24 balandžio, 2024
0
Europos Sąjungos (ES) valstybėms ieškant kelių, kaip sparčiai sumažinti transporto taršą, Lietuvos specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių, kurį nuraškius vienu judesiu galima pasiekti bent dalį norimų rezultatų. Transporto priemonių elektrifikacija brangi ir vyksta per lėtai, tačiau išvystytą žemės ūkio pramonę turinčios šalys greitą poveikį gali pajusti pradėjusios plačiai naudoti biometaną: pakankamą kiekį šių dujų galime pasigaminti patys, o jomis varomų transporto priemonių pasiūla jau dabar patenkina daugybės sričių poreikius. Pirmosios reakcijos į biometano gamybos paskatas Lietuvoje taip pat aiškiai patvirtina, kad verslas tuo suinteresuotas.
Ieškant švaresnio transporto, specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių: galime gaminti ir naudotis patys

Aiškus poreikis

2023 metų gruodžio mėnesį baigėsi Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) skelbtas paraiškų priėmimas 31 mln. eurų subsidijų sumai iš Klimato kaitos programos lėšų biometano dujų gamybai bei biodujų valymo įrenginiams įrengti. Pagal šį kvietimą buvo gautas rekordinis skaičius paraiškų – net 22 paraiškos už 67,75 mln. eurų, arba dvigubai daugiau, nei buvo skirta lėšų. Šis pavyzdys aiškiai parodė, kad Lietuvoje verslas aktyviai domisi biometano gamyba.

Panašusturinys

Grįžti dirbti į „Lidl“ skatina ne tik konkurencingas atlyginimas, bet ir komanda

Mažėjančios elektros kainos: geriausias metas sąmoningam vartojimui

Statybų kainos – nebe mįslė: panevėžiečio sukurta platforma sąmatą nemokamai suskaičiuoja per minutę

Didžiausias biometano gamybos potencialas siejamas su žaliavomis iš žemės ūkio atliekų, augalininkystės produkcijos likučių, organinių namų ūkių ir pramonės atliekų bei nuotekų. Taip ne tik pasigaminami švaresni degalai, bet ir sprendžiami regioninės plėtros, aplinkosaugos ir socialiniai klausimai, be to, vystoma žiedinė ekonomika.

Ši tendencija nėra išskirtinė mūsų kraštui. Dėl perėjimo prie švaresnių energijos šaltinių iki 2040-ųjų pasaulinis suskystintų gamtinių dujų poreikis išaugs 50 proc. Tokią prognozę savo metinėje apžvalgoje neseniai pateikė žinoma energetikos įmonė „Shell“.

Bendrovės „Iveco“ atstovybės pardavimo ir rinkodaros vadovas Baltijos šalyse Ernestas Jakubonis sako, kad šiandien Lietuvoje jau beveik nebeliko didesnių vežėjų, kurių parkuose nebūtų suskystintomis ar suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomų transporto priemonių. Toks itin kruopščiai sąnaudas pasveriančių įmonių pavyzdys rodo, kad galimybė greitai gauti jau veikiančią racionaliai įkainotą technologiją, kuri leidžia iš karto gerokai nurėžti dalies išmetalų emisiją, vežėjams yra svarbi.

„Mūsų skaičiavimais, naudojant biometaną, į aplinką išmetama žymiai mažiau azoto oksidų (NOx) ir kietųjų dalelių, o optimaliomis sąlygomis galima apkarpyti CO2 emisiją net iki 95 proc., palyginti su dyzeliniu varikliu. Svarbu ir tai, kad atsiradusi nauja parama dujiniam transportui įsigyti bendruosius tokių automobilių naudojimo kaštus persveria būtent šios rūšies priemonių naudai“, – paaiškina E. Jakubonis.

Kovo pradžioje Susisiekimo ministerija paskelbė skatinimo programą įmonėms, kurios suinteresuotos taršių N2 kategorijos komercinio transporto priemonių pakeitimu į varomas biodujomis. Jos apimtis – 2,4 mln. eurų.

Taip pat startavo 5 mln. eurų paramos programa, kurios tikslas – N3 kategorijos transporto priemones pakeisti varomomis biodujomis. Bendrovės, norinčios taršias dyzelines transporto priemones keisti į varomas biodujomis, su viena paraiška gali pretenduoti į net iki 300 tūkst. eurų siekiančią subsidiją.

Savo ruožtu vasarį Energetikos ministerija paskelbė kvietimą teikti paraiškas įsirengti biometano dujų gamybos ir valymo įrenginius. Šiai priemonei skirta 11,8 mln. eurų iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo programos lėšų.

Biometanas yra vienas iš energijos išteklių, leidžiančių labiausiai sumažinti šilumos efektą sukeliančių dujų emisiją, lyginant su įprastu kuru. „Jis gali būti plačiai pritaikomas energetikos, transporto, žemės ūkio, pramonės ir pastatų sektoriuose. Planuojama, kad iki 2030 m. Lietuvoje būtų pagaminama ne mažiau kaip 950 GWh biometano“, – skelbė ministerija.

Skaičiuoja naudą

Alternatyviųjų degalų skatinimo startuolio „Dvire“ vadovas Marius Čižas sako, kad, atsižvelgus į šias subsidijas ir mažesnes degalų sąnaudas, bendrųjų dujinių transporto priemonių nuosavybės kaštų svarstyklės vienareikšmiškai pakrypsta biometano naudojimo pusėn. Ir tai rodo milžiniškas rinkos dalyvių susidomėjimas paskelbta subsidijų programa.

Be to, specialisto teigimu, transporto sektoriui perėjimas prie biometano naudojimo yra techniškai nesudėtingai įgyvendinamas uždavinys. Lietuvoje gamtinėmis dujomis varomas transportas – ne naujiena, o atitinkamas transporto priemones gamina ne viena bendrovė.

„Skatinimas tiek gaminti, tiek naudoti biometaną yra reikšmingas. Dabar šiam pokyčiui tinkamas laikas. Gamtinėmis dujomis varomas transportas be papildomų investicijų yra pritaikomas biometanui naudoti, todėl galima tvirtinti, kad tokio tipo transporto naudojimo patirtis yra ilgalaikė – virš 15 metų.

Pirmieji naudotojai buvo autobusų parkai, o šiuo metu jų patirtis gali būti sėkmingai perkeliama ir į vietinio krovininio transporto sektorių. Būtent biometanu varomas sunkusis keleivinis ir krovininis transportas turi didžiausią perspektyvą artimiausiu laikotarpiu ekonomiškai pagrįstomis sąnaudomis mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisiją“, – paaiškina ekspertas.

Biometano gamybos skatinimo programomis tikimasi pagreitinti žaliosios energetikos plėtrą. Tai leistų sumažinti iškastinio kuro naudojimą ir padidinti Lietuvos energetinę nepriklausomybę. Lietuvoje tai ypač aktualu transporto sektoriui: jame biometanas galėtų pakeisti gausiausiai naudojamą dyzeliną.

Anot E. Jakubonio, startavusi biometano subsidijų programa įsigyti N2 ir N3 klasės komercinius automobilius skatina sukurti naudojimo paklausą vietinėje rinkoje. Specialisto manymu, Lietuvai tai naudingas sprendimas, stebint alternatyviųjų technologijų perspektyvas artimoje ateityje ir žengiant transporto dekarbonizacijos žingsnius jau dabar. Be to, biometano gamyba Lietuvai ypač svarbi stabilizuojant energijos kainodarą bei užtikrinant nepriklausomybę nuo importo.

„Juolab kad transporto priemonių pasiūlos netrūksta kone kiekviename segmente. Štai „Iveco“ gali pateikti net trijų kategorijų dujomis varomų komercinių automobilių: nuo 3,8–7,2 tonų furgonų ar 12–19 tonų sunkvežimių iki visos vilkikų ir važiuoklių gamos. Platus dujomis varomų variklių asortimentas užtikrina plataus spektro jų panaudojimą visame komercinio transporto sektoriuje, o greitas kuro užpylimas leidžia stabiliai planuoti kasdienius darbus“, – pastebi pašnekovas.

Plečiasi infrastruktūra

M. Čižas atkreipia dėmesį, kad biometano užpylimo infrastruktūra taip pat sparčiai vystosi. Prieš keletą metų buvo galima naudotis tik didžiųjų miestų autobusų parkų pildymo punktais, o dabar situacija gerokai pasikeitė. Artimiausiu metu Lietuvoje numatoma atidaryti dar penkis užpildymo suslėgtosiomis dujomis punktus, o tai turėtų dar labiau skatinti šios technologijos plėtros perspektyvą.

„Šiuo metu jau veikia arba artimiausiais mėnesiais bus pradėti eksploatuoti pildymo punktai, įrengti prie pagrindinių transporto magistralių „Via Baltica“, A1 kelio ir kitur“, – sako ekspertas.

Šiame straipsnyje
+++ PranešimaiVerslas

Savaitės Klausimas

Kaip vertinate partijos „Nemuno aušra“ dalyvavimą valdančiojoje daugumoje?

Komentuoti

Siūlomas turinys

Valstybinė miškų tarnyba: už išsaugotus miškus – kompensacijos

Valstybinė miškų tarnyba: už išsaugotus miškus – kompensacijos

10 liepos, 2025
Švieži pomidorai vasarą ant skrebučio keičia avokadus: internetą užvaldęs „pan con tomate“ ir dar 2 idėjos pusryčiams ar piknikui

Švieži pomidorai vasarą ant skrebučio keičia avokadus: internetą užvaldęs „pan con tomate“ ir dar 2 idėjos pusryčiams ar piknikui

8 liepos, 2025
Kviečiame dalyvauti Žagarės vyšnių festivalyje „Afrika”!

Kviečiame dalyvauti Žagarės vyšnių festivalyje „Afrika”!

8 liepos, 2025
Kauno rajonas pristato išmaniąją naujieną gyventojams – startuoja oficiali savivaldybės programėlė

Kauno rajonas pristato išmaniąją naujieną gyventojams – startuoja oficiali savivaldybės programėlė

8 liepos, 2025
Joniškiečiai paminėjo karališką miesto gimtadienį

Joniškiečiai paminėjo karališką miesto gimtadienį

8 liepos, 2025
Savaitgalį gaisruose nukentėjo du žmonės

Savaitgalį gaisruose nukentėjo du žmonės

7 liepos, 2025
Daugiau
Kitos naujienos
Arimai ar pievos. Kas geriau švelninant klimato kaitą?

Arimai ar pievos. Kas geriau švelninant klimato kaitą?

Išrinkta nauja Kauno kogeneracinės jėgainės valdyba

Išrinkta nauja Kauno kogeneracinės jėgainės valdyba

© 2022 – 2023 Rina.lt
  • Aktualijos
  • Verslas
  • Ekonomika
  • Žmonės
  • Jaunimas
  • Maistas
  • Politika
  • Nuomonės
  • Sveikata
  • Kultūra
  • Kriminalai
  • Pramogos
  • Sportas
  • Turizmas
  • Įvairūs
  • Aktualijos
  • Verslas
  • Ekonomika
  • Žmonės
  • Jaunimas
  • Maistas
  • Politika
  • Nuomonės
  • Sveikata
  • Kultūra
  • Kriminalai
  • Pramogos
  • Sportas
  • Turizmas
  • Įvairūs
  • RINA.lt
  • RINA.lt

RINA.LT

efav

eLengvai tinklas.

eLengvai MEDIA GROUP

Sveiki sugryžę!

Prisijunkite

Pamiršote slaptažodį?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Prisijungti

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Pranešimai
  • Kontaktai

© 2012 - 2023 eLengvai - MEDIA GROUP // UAB MANO RASEINIAI.

Įterpti/redaguoti nuorodą

Įveskite URL adresą

Arba įdėkite nuorodą į tinklalapyje esantį turinį

    Neįvestas paieškos raktažodis. Rodomi paskiausi elementai. Norėdami pasirinkti elementą, ieškokite arba pasinaudokite rodyklėmis ↓↑.